חתונות בישראל זהו ענף משגשג ומגלגל מאות מליוני שקלים בשנה, עד כאן הכל הכל ידוע. צילום חתונות בפרט, גם הוא עסק רווחי ומשתלם, במידה ויודעים לעבוד נכון.התחרות הגבוהה כיום בענף הצילום ולמעשה כמעט בכל תחום החתונות, מאלצת צלמי חתונות לחשוב על דרכים יצירתיות לפרסם את עצמם בכלל ובאינטרנט בפרט, מלבד הסתמכות על המלצות מפה לאוזן, שאמנם זאת דרך מצוינת להשיג לקוחות, אבל לא כל הצלמים יכולים לבנות על זה כערוץ בלעדי להשגת לקוחות.
אז איך צלמים יכולים לשווק את העסק שלהם באינטרנט?
בעל עסק בתחום הצילום יכול לבחור באחד מערוצי השיווק הגדולים באינטרנט, או לשלב בין כמה מהם, במידה והתקציב מאפשר זאת. להלן נסקור בקצרה כמה דרכים אפשריות לקדם את האתר שלכם באינטרנט בכוחות עצמכם או בעזרת איש מקצוע.
1. קידום אורגני בגוגל
קידום אתרים זהו תהליך שנועד לשפר את הניראות של האתר במנועי החיפוש, בדגש על גוגל, שבוא נמצאים מחפשים קרוב ל-100% מהישראלים. שימוש בקידום אורגני דורש שיהיה לך אתר משלך, אך בפועל זה יכול להיות גם על נכס של צד ג' כמו סרטון יוטיוב, בלוג חינמי כלשהו ובעצם כל פלטפורמה אינטרנטית, אם כי זה פחות מומלץ מכיוון השליטה לעולם לא 100% אצלך.
בגדול, על מנת להגיע למצב שגוגל "אוהב" את האתר שלך ומדרג אותו במקומות גבוהים, יש לבצע מגוון רחב של פעולות שונות, חלקן טכניות וחלקן פחות. על קצה המזלג, אלו הם כמה מדברים שעליך כבעל עסק לעשות על מנת שהאתר שלך יהיה מוצלח ויקבל תנועה אורגנית מגוגל:
- כתיבה ופרסום של מאמרים מושקעים באתר – מאמרים זוהי אחת הדרכים הטובות ביותר להביא תנועה לאתר. ככל שהמאמר מושקע, איכותי ורלוונטי לקהל היעד – כך גוברים הסיכויים שאנשים ירצו לשתף אותו לקשר אליו. גם אם אינך אוהב לכתוב או שאין לך פנאי לזה – כדאי להעסיק מישהו שכן, אפילו אם זה בהיקף מצומצם.
מאמרים יכולים להיות הן אינפורמטיביים (למשל טיפים על סגנונות צילום, טכניקות שונות ועוד) והן שיווקיים, אם כי רצוי שלא יהיו שיווקיים מדי. כמו כן, ישנה חשיבות לתוכן מקורי ובלעדי – לא מומלץ (בלשון המעטה) לפרסם את אותו מאמר במקורות שונים ברשת, מפני שגוגל בסופו של דבר יחליטו לדרג גרסה אחת ולהתעלם מהשאר. במקרים חמורים יותר, גוגל עשויים להעניש אתרים אשר משתמשים רבות בפרקטיקה של שכפול תכנים.
- פרסם את האתר שלך באינדקסים מובילים – ישנם כמה אינדקסים מובילים בישראל בתחום החתונות והאירועים, אליהם שווה להירשם. חלקם בחינם וחלקם תמורת תשלום כזה או אחר. מומלץ להירשם בתור התחלה למספר אינדקסים חינמיים, להוסיף את פרטי העסק, תיק עבודות וכן גם קישור לאתר הראשי.
- כתוב מאמרים אצל אחרים – במידה ויש לך קולגות מתחום הצילום או מתחומים משלימים כמו עיצוב גרפי או תחומים אחרים הקשורים לחתונה – ניתן לפנות אליהם ולהציע לכתוב אצלהם באתר מאמר עם טיפים שימושיים לקהל היעד שלהם. בצורה הזו, הם מקבלים תוכן איכותי ורלוונטי למבקרים שלהם, ואתה מקבל אזכור / קישור / פרסום על השם שלך. אין כאן ניגוד אינטרסים מפני שמדובר בתחומים משלימים ולא מתחרים.
לדוגמא, במידה ויש לך היכרות עם מפיקי אירועים, ניתן לשלוח לאתר שלהם מאמר בנושא "איך לבחור צלם לאירוע שלכם" שישרת את קהל היעד של האתר. כמובן, במידה ואין לך זמן או כח להתעסק עם זה, ניתן תמיד לשלם למישהו שיעשה זאת עבורך. כתיבת מאמרים זהו שירות זול יחסית שעלותו מסתכמת בדרך כלל בכמה עשרות שקלים, כך שגם אם אינך שוכר חברה או פרילנסר שידאג לך לשיווק, ניתן להגיע לתוצאות טובות בעלויות של כמה מאות שקלים לחודש.
קצרה היריעה מלפרט על כל תורת הקידום, אבל עם עבודה נכונה והתמדה ניתן לראות תוצאות סבירות ואף יותר מזה, גם ללא ליווי מקצועי.
2. פרסום בפייסבוק
מערכת הפרסום בפייסבוק הינה אחת המובילות בעולם. למעשה, הרשת החברתית הגדולה בעולם יודעת עלינו כמעט הכל – מתי נולדנו, איפה אנחנו גרים, האם אנחנו נשואים, האם יש לנו ילדים, מה אנחנו אוהבים (לפי עמודים שעשינו להם לייק, אנשים שאנחנו עוקבים אחריהם, הפעילות שלנו ועוד) והרשימה עוד נמשכת בלי סוף. למעשה, כל מידע שאנו חולקים עם פייסבוק (בין אם במודע ובין אם לא), יכול לשמש "כנגדנו" בפרסום.
כך למשל, מהצד של המפרסם – ניתן לבחור קהל יעד מאד ספציפי אשר ייחשף למודעות שלך. מכיוון שבתחום הצילום עסקינן, ובפרט צילום אירועים – ניתן לקבוע שהמודעה שלנו תוצג אך ורק לאנשים שהם מאורסים, אשר סביר להניח שמחפשים צלם לחתונה. ניתן למקד את קהל היעד גם לפי אזורים בארץ, כך שנקבל פניות רק מזוגות שנמצאים במרחק סביר מהעסק וכו'.
מערכת הפרסום בפייסבוק יכולה להרתיע בהתחלה, מכיוון שהיא מאד מתקדמת ומתעדכנת חדשות לבקרים, אך עם קצת מיומנות ונסיון ניתן להשתלט על העניין בזמן יחסית קצר. יתרון משמעותי בפייסבוק הוא שניתן לפרסם גם בתקציבים צנועים מאד (כמה עשרות שקלים בחודש) אך כמובן שהאפקטיביות של זה תהיה מוגבלת.
3. פרסום בגוגל
מערכת הפרסום של גוגל, Google Adwords, היא המובילה והפופולארית בעולם. הפלטפורמה קיימת משנת 2000, שנים בודדות לאחר הקמת גוגל עצמה.
גם כאן, המערכת מיועדת לכל סוגי העסקים, אם כי ניתן לומר שבגדול פרסום בגוגל קצת פחות מתאים לעסקים קטנים, שכן מחירי הקליקים גבוהים מאי פעם ולא תמיד ישנו החזר טוב על ההשקעה.
יחד עם זאת, בפרסום שירות שעולה בדרך כלל כמה אלפי שקלים, כמו צילום, בהחלט ניתן להגיע להחזר השקעה חיובי, בהנחה שמחיר קליק ממוצע בתחום נע בין כמה שקלים בודדים ואולי אף כמה עשרות (תלוי בביטוי הספציפי).
בגדול התהליך של פרסום בגוגל כולל הכנת "דף נחיתה" שמשמעותו – העמוד שבו הגולשים "ינחתו" מהמודעה. זה יכול להיות דף הבית, עמוד ספציפי באתר או דף נחיתה ייעודי אשר כל מטרתו שהגולש ישאיר פרטים או ייצור קשר בטלפון. חשוב מאד לוודא שהעמוד מותאם לגולשים רגילים וגם לגולשים מהסלולר. לחילופין – ניתן ליצור דף נחיתה ייעודי לכל פלטפורמה.
4. פרסום פורטפוליו ברשת
דרך טוב נוספת, שגם קצת קשורה לקידום אורגני, היא לפרסם את עצמכם באתרי פורטפוליו (תיק עבודות) למיניהם. זה עוזר לקבל חשיפה וגם קישורים לאתר הראשי של העסק שלכם.
בחו"ל קיימים לא מעט אתרים להצגת תיקי עבודות בתחומים רבים כמו צילום, עיצוב גרפי, אדריכלות ועוד. כמה מהמוכרים שבהם:
- Behance.net – אתר מבית חברת Adobe, והאחד המוכרים בתחום. מאפשר לכל מי שעוסק בתחום האומנויות להעלות פורטפוליו, ליצור קשרים עסקיים עם בעלי מקצוע דומים או בתחומים משלימים, ועוד. ההרשמה היא כמובן, חינם.
- 500px – אחד האתרים הפופולאריים בעולם לצלמים. באמצעות האתר ניתן לשתף תמונות בכל קטגוריה אפשרית – כל עוד אתם בעלי הזכויות עליה. המטרה היא לקבל דירוגים, חוות דעת וציונים מצלמים אחרים וגם לתת את הביקורת שלכם. אתר מסוג זה יכול להיות נהדר לפרסום תמונות יצירתיות כמו טראש דה דרס או סייב דה דייט.
- PicShare – אתר ישראלי ותיק, מהמובילים בתחומו. באתר קיימים פורומים, מאמרים, טיפים, לוחות ועוד המון חומר מקצועי בנושא צילום. כמו כן, בדומה ל-500px, ניתן להעלות תמונות לקבל ביקורת מצלמים אחרים וגם למטרות פרסום (אם כי בעקיפין).
- אינדקסים בתשלום – מלבד אלו, קיימים אינספור אינדקסים בתשלום, אשר מציעים חבילות פרסום שונות לצלמי אירועים. בין האינדקסים ניתן למנות את וואלה! מזל טוב, אינדקס מתחתנים, wedreviews ואחרים.
לסיכום, קיימים מגוון דרכים לפרסם את עצמכם ברשת, אבל הכי חשוב בשורה התחתונה היא להיות אנשי מקצוע לא פחות ממעולים, לתת שירות מצוין + ללקוחות ובאמצעות כך לאט לאט לבנות את השם והמוניטין שלכם ברשת, לקבל המלצות וביקורות חיוביות באינדקסים השונים, וכך העבודה תבוא מעצמה. בהצלחה!
- קידום צלמים ברשת – המדריך המלא - אוגוסט 9, 2015
אחלה טיפים, תודה רבה!
תודה על הטיפים !
זה לא רק לצלמים, זה חשוב לכל עסק או בעל מקצוע כלשהו שרוצה לקדם את עצמו באינטרנט..
מאמר מדהים, וואו ממש אהבתי, תודה רבה!