wedding-post-production-blog

לא פעם זוגות שאלו אותי האם ניתן לקבל את התמונות ביום החתונה או למה אנחנו צריכים לחכות "כל כך הרבה זמן" כדי לקבל את התמונות מהחתונה.

הצילום עצמו זה רק התחלת התהליך כאשר סיום התהליך הוא בשלב הפיתוח (עיבוד). ממש כמו בימי הפילם כשהיינו מפתחים את סרט הצילום ומדפיסים את התמונות בצורה ידנית בחדר החושך כך גם היום אנו עושים בחדר האור (Lightroom). עיבוד ופיתוח התמונה לא אמור לתקן את הטעויות שהצלם עושה בזמן הצילום אלא לתת ערך מוסף וחיזוקים. ממש כמו במוזיקה שיש לנו לחן לשיר אך בכל זאת הוא יצטרך את הכלים שילוו אותו. בצילום DSLR ובכלל, הדבר יכול להתבטא בהפיכת התמונה לשחור לבן בסגנון מסוים, לחיזוקי צבעים, קונטרסט, הבהרות והכהיות, חיתוכים נכונים יותר, יישורי תמונה ועוד. מניפולציות פוטושופ כגון החלפת רקע ודברים דומים אינם באים בחשבון מבחינתי בצילום חתונות וזאת מכיוון שאנחנו צריכים לתעד את המציאות (מנקודת מבט אישית אמנם) אך לא ליצור מציאות חדשה.

לפני מסירתם לזוג – התמונות עוברות 2 שלבים:

  1. בקרת איכות וסינון התמונות

    רוב התמונות מסוננות כבר במהלך הצילומים – תמונות שלא יוצאות בפוקוס, עיניים עצומות, תמונות כפולות וכד'. עם זאת במהלך יום החתונה צלם יכול לצלם בין 2000 ל-2500 תמונות. זו כמות עצומה ועליכם לדעת שהמספרים האלו הם רק הלחיצות על הדק המצלמה. במהלך היום כבר חלק מהתמונות הלא טובות מסוננות אונליין כשהצלם מזהה שהתמונה לא טובה כי: פתאם פנס חזק נכנס לפריים וגרם לתמונה להישרף, הכלה עצמה עין או שהייתה באמצע דיבור ונתפסה בפרצוף מצחיק, התאורן בדיוק כיבה את האור והתמונה לא יצאה בפוקוס וכו'.. חלק מהתמונות הלא טובות מתפספסות. מה גם שלפעמים אני רואה תמונה במסך הקטן של המצלמה ואני מחליט להשאיר אותה לצפייה במסך המחשב כדי שיהיה לי מידע טוב ואמין יותר כדי לדעת אם מקומה איתנו או שמא בפח האשפה. לשם כך נעשה הסינון השני. התמונות עוברות סינון מסיבי ובקרת איכות על מנת שהזוגות יקבלו תוצר מסונן ומסודר מבלי לראות פגמים.

  2. פוסט פרודקשן לתמונות

    בשלב זה התמונות לאחר סינון נכנסות לתוכנת הלייטרום (חדר החושך הדיגיטלי) ושם הן עוברות עיבוד הכולל חיתוכים נכונים, יישורי תמונה, חיזוקי צבעים, הוספת קונטרסט לקבלת דרמתיות ולפעמים גם הוספת גוון מסוים לתמונה כדי להוסיף לה מימד אחר. הרבה צלמים -ובעיקר צלמי עיתונות- מתנגדים לשלב הזה בעיקר בגלל הסיבה שלדעתם העיבוד לוקח אותנו למקום אחר ויוצר מציאות חדשה. אני חושב שאם העיבוד נעשה בטוב טעם הוא דווקא מחזק את התמונה ונותן לה ערך מוסף. אז נכון שצילום חתונות מאוד מזכיר באופי שלו צילום עיתונות אך הוא גם משולב עם המון ז'אנרים אחרים. בעוד צלם העיתונות ממהר להעביר לדפוס את התמונה הכי טובה שצילם, צלם חתונות מקצועי צריך להגיש מאות תמונות ולפעמים גם כמה אלפים ואין חשיבות להעברה מיידית לזוג מלבד הלחץ והרצון לראות את התמונות ולכן קיים לו הזמן הנחוץ כדי להוסיף מעט "אופי" לתמונות ע"י פיתוח התמונה והעיבוד.

אז למה יהיה שווה לכם לחכות בסבלנות ולא להתעקש לקבל את התמונות מהר?

תראו בעצמכם!

כמה מילים ממני לסיום

כשאני מצלם תמונה אני לא רק לוחץ ומתעד. אני תמיד מחכה לאיזשהו רגע אינטימי/אישי ו/או רגשי שקורה שם. זה יכול להיות התעסקות מסוימת, מבט, אור מעניין ועוד פרטים שאני שם לב אליהם בזמן הצילום. כשתפסתי את הרגע ויש לי ביד את התמונה שרציתי העבודה לא נגמרה מבחינתי.. עכשיו אני צריך לעבד אותה כדי להשלים את המלאכה על התמונה הזו. אני אפתח אותה בחדר האור שלי (Lightroom) ואתן לה את הטאץ' הנדרש כדי להשלים את התהליך ורק אחרי זה, כשמבחינתי התמונה מוכנה להישלח לדפוס, התהליך הסתיים.

עליי לציין שלא תמיד העיבוד יהיה מסיבי ומורגש ולפעמים הוא יהיה ברמה של תיקוני צבע וקונטרסט אבל אם תעמידו שתי תמונות זהות אחת ליד השנייה, לפני עיבוד ואחרי עיבוד אתם תשימו לב לכך.

אם בכל אופן תרצו לקבל את חומר הגלם של התמונות אתם צריכים לוודא את זה מראש עם הצלם שלכם. יש צלמים שלא תהיה להם בעיה לתת, יש כאלו שיתנו לכם רק אחרי שתקבלו את התמונות המעובדות בצורה מסודרת ויש כאלו שלא יסכימו כלל.

הצגתי לכם את הדוגמאות שלדעתי מדברות בעד עצמן..

אם יש לכם שאלות ו/או הערות אני אשמח שתכתבו לי ממש כאן מתחת לפוסט ואשתדל להתייחס לכל שאלה/הערה.

בנוסף – אני אשמח לדעת מה אתם חושבים על הנושא.. האם אהבתם את התמונות המעובדות יותר מהמקור? או להיפך?

מקווה שתרמתי לכם עוד אבן בסלילת הדרך ליום הגדול שלכם.

נתראה בשמחות או בפוסט הבא 🙂

תומר אלמקייס

צלם at ספייסי צלמים
תומר הוא צלם פוטוז'ורנליסט, בוגר המרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך "ויצ"ו" חיפה.
תומר אלמקייס

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *